BMW patří již léta k nejžádanějším automobilovým značkám na světě a v dohledné době se to pravděpodobně nezmění. Dokonce i v zemích, které upřednostňují vozy ekonomické třídy, se BMW na trhu s ojetými vozy stále jeví jako silná značka. Zachovávají si však vozy BMW svou hodnotu a jsou všechny modely srovnatelné?
SUV mají vyšší zůstatkovou hodnotu
V posledním desetiletí jsou vozy SUV trendem a ani automobily značky BMW nejsou výjimkou. Řada X má nejlepší zůstatkovou hodnotu ze všech vozů BMW a předstihuje i známé modely, jako je řada 3 nebo řada 5.
Tříleté BMW X1 má zůstatkovou hodnotu 62,4 %, což znamená, že ztrácí téměř 38 % své prodejní ceny. Po 5 letech jeho hodnota klesne na 48,8 % a po 10 letech na 24,5 %. Ve všech věkových skupinách vozů si největší hodnotu drží SUV značky BMW: 3 roky staré X3 má zůstatkovou hodnotu 49,8 %, X5 - 66,6 % a X6 - 73,3 %. To jsou skvělá čísla ve srovnání s vozy BMW, které nepatří do kategorie SUV.
Modely X samozřejmě nejsou nesmrtelné – během delší doby může hodnota výrazně klesnout. Deset let stará X6 má zůstatkovou hodnotu pouze 21,7 %, přičemž tato čísla jsou podobná napříč všemi modely: X1 má pouze 24,5 %, X3 - 28,4 % a X5 - 20,3 %. Jinými slovy, X6 sice patří mezi nejdražší SUV na trhu, ale po 10 letech ztrácí většinu své hodnoty.
Kupující nových BMW chtějí dostat veškerý komfort, luxus a nejnovější inovace. Na trhu s ojetými vozy je to však mnohem méně podstatné, protože kupující dávají přednost vozům, které jsou levnější na údržbu.
Některé modely ztratí během 3 let více než polovinu své hodnoty
Modelová řada 7 je jedním z nejdražších modelů v nabídce BMW. Po opuštění dealerství však jeho hodnota opravdu rychle klesá. Tříleté BMW řady 7 má zůstatkovou hodnotu 40,5 %. Po dosažení desetileté hranice u tohoto modelu hodnota klesá až na 14,4 %.
BMW řady 7 je určeno pro specifické zákazníky, kteří si cení luxusu a společenského postavení. Nicméně komplikovaná a nákladná údržba činí toto BMW na trhu s ojetými vozy méně atraktivním. Lidé, kteří hledají ojetý vůz, chtějí obvykle utratit co nejméně za opravy. Staré BMW 7 není v tomto ohledu zrovna rozumnou volbou.
Prudký nárůst popularity SUV připravil klasické vozy o značnou část trhu, což snižuje jejich zůstatkovou hodnotu. BMW řady 3 a řady 5 během prvních tří let ztratí polovinu své hodnoty. Po 10 letech má řada 3 zůstatkovou hodnotu 18 %, zatímco řada 5 - 19,3 %, což je méně než kterýkoli vůz řady X.
Sportovní modely typu kupé mohou být dobrou investicí, ale má to háček
Některé exkluzivní modely, jako je řada 6, mají sice po 3 letech vysokou zůstatkovou hodnotu (90,9 %), ale po uplynutí této doby začíná hodnota rychle klesat. U 5 let staré řady 6 zbývá pouze 56,2 % hodnoty, což je značný pokles za pouhé 2 roky.
Po 5 letech končí záruka výrobce, což zvyšuje náklady na údržbu řady 6. Jelikož se jedná o luxusní model, nikdo nechce riskovat vysoké náklady na údržbu a tržní cena klesá.
Není se čemu divit, vzhledem k tomu, že mnoho vozidel na trhu ojetin se prodává se skrytými vadami, jejichž oprava je nákladná. Luxusní vozy, jako je BMW řady 6, jsou hlavními adepty na podobné podvody s ojetými vozy, protože prodejci mají z překrucování pravdy velký prospěch. V důsledku toho se nákup drahých kupé – v pátém roce jejich amortizace - doporučuje až po prověření historie vozu a důkladné prohlídce.
Totéž platí pro sportovní modely BMW, jako jsou M2, M3 nebo M5, které si po celá léta udržují vysokou zůstatkovou hodnotu. Některé starší generace vozů M mohou být dokonce dražší než před 10-20 lety, kdy opouštěly výrobní závod. Tento růst hodnoty však nemá mnoho společného s běžnými aspekty – jedná se o vozy vyhledávané sběrateli a nadšenci.
Data vychází z průzkumu společnosti carVertical, která se zabývá historií vozidel.